Swecon Blogi

Seuraa Swecon asiantuntijoiden blogikirjoituksia alan ajankohtaisista aiheista

Kasvava verkkokauppa muuttaa kauppakeskusten esillepanoa, lisää liikennettä ja pakkausmateriaalin määrää

heinäkuu 12, 2018

Kesäkuussa julkaistu Urban Insight -raportti havainnollistaa, kuinka kasvava verkkokauppa vaatii muutoksia kaupunkisuunnitteluun, kaavoitukseen ja logistiikkaan. Oletko ajatellut, että kasvava verkkokauppa haastaa myös kauppakeskusta suunnittelevan arkkitehdin sekä vaatii kiertotaloussuunnittelua pakkausmateriaalien ja palautuskuljetusten päästöjen vähentämiseen?

Swecon arkkitehti Tiina Toratti ja kiertotalousasiantuntija Leena Pirhonen pohtivat blogissa, miten verkkokauppa on vaikuttanut heidän työhönsä.

Verkkokauppa vaatii uusia näkökulmia julkisten tilojen ja kauppakeskusten liiketilojen suunnitteluun

Kaupallisten tilojen suunnittelussa näkyy selkeästi ostostrendien ja palvelutoiminnan muutokset – verkkokaupan myötä tilojen tarpeet ovat muuttuneet valtavasti. Myös yritysten ilmeet muuttuvat nopeasti, kun ostostrendit muuttuvat, ja tämä vaikuttaa myös myymälätilojen suunnitteluun. Tilojen ulkoasulla ja toimivuudella on suuri merkitys käyttäjille.

Verkkokauppa helpottaa monen arkea. Päivittäistavarakaupan ostokset voi tilata netistä ja noutaa esimerkiksi koti- tai asiointimatkallaan rautatieaseman noutolokerosta. Tämä palvelee erityisen hyvin autotonta kaupunkilaista. Verkkokaupan tarpeita varten kauppakeskuksiin ja rautatieasemille on suunniteltava paketinhakupisteitä sekä ruokakaupan noutolokerikkoja.

Monet yritykset toimivat myös verkkokauppoina ja asiakas voi noutaa ostoksiaan myymälästä. Myymälöissä onkin niin sanotut showroomit yleistyneet valtavasti – näissä asiakas voi käydä esimerkiksi sovittamassa tai katsomassa tuotteita ja tilata lopulta verkkokaupan kautta. Tämä saattaa lisätä toisenlaista varastointitarvetta. Liikkeissä ei välttämättä enää pidetä suuria varastoja vaan liikkeeseen tilataan nopeasti täydennyksiä. Logistiikka ja kuljettaminen lisääntyvät ja varastotilan tarve vähenee.

On hyvä pitää mielessä, että se tila, mihin nyt sijoitamme noutolokerikkoja, noutopisteen tai pop up-kioskin, saattaa muuttua ihan toisenlaiseksi tilaksi muutaman vuoden kuluessa. Muutoksiin ja tilan muunneltavuuteen tulee pystyä varautumaan. Teknisten muutosten lisäksi pitää pystyä hallitsemaan visuaalista puolta, opasteita ja mainosten sijoittelua.

Kauppakeskukset ja julkiset tilat ovat ihmisten kohtaamisen paikkoja. Muutokset toimintatavoissa, ihmisten ja tavaroiden liikkumisessa ja vapaa-aikamme viettämisen tavoissa vaikuttavat paljon näihin paikkoihin.

Verkko-ostosten palautukset lisäävät kuljetuskilometrejä ja -päästöjä, kestävä pakkausmateriaali pitäisi kierrättää

Kiertotalouden näkökulmasta verkkokauppa vaikuttaa ensisijaisesti kahteen asiaan: kuljetusten päästöt ja pakkausjäte.

Verkkokaupassa palautuskuljetukset ovat isossa roolissa. Kun ostettu tavara ei vastaakaan haluttua, syntyy turhia päästöjä tavaran kuljettamisesta takaisin. Pakkausmateriaalin määrä verkkokaupasta tilatuille tuotteille on usein moninkertainen kivijalkakaupasta ostettuun verrattuna, koska tavaran halutaan päätyvän kuluttajalle vahingoittumattomana.

Nämä asiat on kuitenkin huomattu ja molempiin on kehitetty ratkaisuja.

Tarjolla on esimerkiksi sovelluksia, joiden avulla vaatteita voi sovittaa myös verkkokaupassa, mikä vähentää turhia palautuksia. Ja tietysti myymälöiden showroomeja kannattaa hyödyntää!

Verkkokauppa voi tulevaisuudessa myös vähentää kuljetuspäästöjä. Verkosta tilattu ruokakassi tuodaan kotiin ympäristöystävällisemmin, koska samalla kyydillä tulee ruokakasseja myös naapurustolle. Jokaisen ei tarvitse ajaa kaupalle erikseen omalla autolla.

Kehitystä kuitenkin tarvitaan. Pakkausmateriaalien kierrätystä voidaan tehostaa merkittävästi. Kierrätyksen lisäksi myös niiden palautus- ja uusiokäyttömahdollisuuksia pitää kehittää. Verkkokaupan myötä pakkausmateriaaleja voitaisiin kerätä enenevissä määrin myös kotitalouksilta kaupan lisäksi. Toisaalta asiakas saattaa usein purkaa osan pakkauksista heti paketin saatuaan ja tällöin kierrätysmahdollisuuksien pitää olla heti pakettien jakelupisteen yhteydessä.

Myös pakkausmateriaaleissa on kehittämisen varaa. Pakkausmateriaalit ovat pääsääntöisesti suhteellisen puhtaita ja siten kierrättäminen on helpompaa kuin sekajätteellä. Kartonki kiertää useamman kerran uudeksi tuotteeksi kuin muovi. Molempien viimeinen kierto tapahtuu kuitenkin polttoaineena energiantuotannossa.

Kuinka paljon pakkauksia kannattaa kerätä uudelleen käyttöön, kuinka paljon kierrätykseen ja milloin ne kannattaa päästönäkökulmasta kerätä sekajätteen seassa, riippuu sijainnista. Kuten verkkokaupassa myös jätehuollossa logistiikka ja sen päästöt ovat keskeisessä roolissa.

Tiina Toratti, arkkitehti & Leena Pirhonen, kiertotalous- ja energia-asiantuntija, Sweco

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Name *