Liikkuminen ja liikenne

Swecon asiantuntijat suunnittelevat sujuvia ja turvallisia ratkaisuja kaikille liikennemuodoille.

Kunnostetaan koulujen liikenneympäristöt ja pyyhitään pyöräilykiellot

Alkusyksystä moni pieni uusi koululainen aloitti opintiensä ja samalla päivittäisen itsenäisen liikkumisen liikenteen seassa. Koulureittiä kotiovelta koululle on varmasti harjoiteltu yhdessä vanhempien kanssa useampaan otteeseen, näyttäen lapselle kädestä pitäen mahdolliset vaaranpaikat ja valistaen liikennesääntöihin. Liikennekasvatus ja turvalliseen itsenäiseen liikkumiseen opettaminen on vanhempien velvollisuus, mutta ennen kaikkea etuoikeus. Monessa perheessä on harmiteltu, miten koulumatkansa normaalisti pyörällä…

Read More

Infrahankkeiden hiilijalanjälkilaskelmat suunnittelun tueksi

September 8, 2021 i Liikkuminen ja liikenne

Isojen infrastruktuurihankkeiden vaikutusten arvioinnissa voidaan yhä tarkemmin hahmottaa ilmastovaikutuksia ja tarkastelut ulotetaan jopa yksittäisiin materiaali- tai kuljetusmuotovalintoihin asti.  Pienistä puroista kasvaa iso virta. Tarkasteluja voidaan tehdä rata- ja tiehankkeille sekä esimerkiksi vesihuoltoon liittyviin rakennushankkeisiin. Infrahankkeissa hiilijalanjälkilaskelmia hyödynnetään suunnittelun tukena enenevissä määrin.  Swecolla projektit, joissa laskelmia on hyödynnetty, vaihtelevat suuruusluokaltaan paljon. Osa hankkeista ovat olleet pieniä…

Read More

Kunnille vetovoimaa kävelyä ja pyöräilyä edistämällä

Vittorio De Sican vuonna 1948 ohjaamassa, elokuvahistorian klassikoihin lukeutuvassa elokuvassa Polkupyörävaras, polkupyörän etsiminen Rooman kaduilta rinnastuu onnen etsimiseen. Polkupyörä merkitsee työtä, työ taloudellista vakautta ja taloudellinen vakaus onnea. Samalla elokuva kuvaa polkupyörän yhteiskunnallista merkitystä eurooppalaisissa teollistuvissa yhteiskunnissa.   Vielä 1900-luvun puolivälin tietämillä pyörä oli kulkuväline, joka mahdollisti valtaosalle väestöstä pidemmät arkiset siirtymät – autoihin kun oli varaa vain harvoilla. Nykyään yhä useammalla on varaa autoon, mutta pyörä on ottamassa haltuunsa paikkaa yhteiskuntaa muovaavana kulkuvälineenä viihtyisyys-, terveys- ja ilmastosyistä. Merkitystään kasvattaa myös kävely – ihmisen perusliikkumismuoto, joka…

Read More

Kaupungin uudet kuteet

Suomessa on neljä vuodenaikaa. Näiden väliset olosuhteet vaihtelevat voimakkaasti. Täällä onkin opittu valmistautumaan vuodenaikojen vaihtumiseen monella eri tapaa. Autoihin vaihdetaan keväällä kesärenkaat. Kesämökkejä laitetaan syksyllä talvikuntoon. Vaatekomeroista kaivetaan syksyllä päällimmäisiksi vetimiksi hupulliset sadetakit, talvella korvia suojataan paksuilla villapipoilla, keväällä korkeavartiset kumisaappaat palaavat katukuvaan ja kesän tullen jännitetäänkin taas, jos kaapin pohjalla lojuvat, elämää nähneet uimapöksyt…

Read More

Biokaasuliiketoiminta kaipaa kestävää ratkaisua!

Biokaasun tuotanto ja sen laajempi käyttöönotto energian lähteenä on lähtökohtaisesti järkevää toimintaa. Biokaasua tehdään käytännössä biojätteistä ja muista biohajoavista jakeista. Sitä voidaan hyödyntää sähkön- ja lämmöntuotannossa sekä liikennepolttoaineena biometaaniksi jalostettuna. Kiertotalouden huippuesimerkki! Ja lisäksi biokaasun hiilijalanjälki on esimerkiksi liikenteen polttoaineena lähes 7-kertaa pienempi kuin bensiinin. Biokaasulaitoksen raaka-aineeksi eli syötteeksi käy lähes kaikki biohajoava materiaali. Tyypillisiä…

Read More

Polkimus urbanuksen talviuni

Euroopan suurin petoeläin Ursus arctos aloittaa talviunensa Suomen leveysasteilla lokakuun tienoilla jatkaen lepoaan aina huhtikuulle asti. Samoihin aikoihin Suomessa talviunille vaipuu myös Polkimus urbanus, Euroopan suosituin kaupunkipyörä. Taannoinen selvityksemme osoitti kaupunkipyörien olevan eteläisimmillä leveysasteilla aktiivisia myös talvella. Täällä Pohjolassa useimmat kaupunkipyörät kuitenkin vaipuvat talvilevolle olosuhteiden muuttuessa haastaviksi, aivan kuten Ursus arctos, ruskeakarhu, tekee. Helsingin kaupunkipyöräjärjestelmä…

Read More

Ratikkarenessanssi tarjoaa merkityksellisiä mahdollisuuksia tulevaisuuden osaajille

Kaikissa Suomen suurimmissa kaupungeissa joko toteutetaan, suunnitellaan tai ainakin harkitaan uusia raitioteitä. Ratikkaa onkin helppo puoltaa osana kestävää kaupunkirakentamista. Monelle se on joukkoliikenteen suosikki ja liki päästötön tapa liikkua paikasta toiseen. Mutta mistä saadaan lisää päteviä suunnittelijoita yhä uusiin ratikkahankkeisiin? Vielä 2000-luvun alussa raitiovaunujen puolustaminen koettiin Suomessa vanhanaikaiseksi fanaatikkojen puuhasteluksi. Sitten Jokeri-bussilinja (nyk. 550) osoitti…

Read More

Oljenkorresta polttoainetta ja kemikaaleja? Kyllä – fossiilisista raaka-aineista pyritään eroon monella rintamalla

Pääosa liikenteen polttoaineista ja kemianteollisuuden tuotteista valmistetaan edelleen fossiilisista raaka-aineista. Valtaosa näistä tuotteista olisi teknisesti mahdollista valmistaa biopohjaisista raaka-aineista. Biopohjaisten tuotteiden elinkaari perustuu hiilen kierrätykseen, jolloin kasvihuonekaasupäästöt vähenevät fossiilisten raaka-aineiden käyttöön verrattuna. Biopolttoaineiden ja -kemikaalien tuotanto on toistaiseksi kalliimpaa kuin vastaavien öljypohjaisten tuotteiden tuotanto. Biopolttoaineiden tuotannolle ja käytölle onkin erityisesti EU:ssa, USA:ssa ja Brasiliassa asetettu…

Read More

Rakas Pallomme: Vetyä odotellessa kaivetaan maata

Suomen hiilidioksidipäästöistä noin viidennes aiheutuu liikenteestä. Jotta hallituksen linjaama tavoite Suomen hiilineutraaliudesta vuonna 2035 saavutetaan, liikenteen on rullattava jatkossa fossiilisten polttoaineiden sijaan uusiutuvalla energialla. Ranskalainen tieteiskirjailija Jules Verne puhui vedystä tulevaisuuden polttoaineena jo 150 vuotta sitten. Verne oli kaukaa viisas, sillä tulevaisuudessa uusiutuva energia voidaan mahdollisesti varastoida vedyksi ja siten aikaansaada kätevä mobiilipolttoaine. Siihen saakka…

Read More

Paluu tulevaisuuteen raiteita pitkin

Vuonna 1989 Suomessa rekisteröitiin ennätyksellinen määrä uusia autoja. Maanteillä huristelivat Ladat ja Nissan Sunnyt. Samana vuonna sai ensi-iltansa Paluu tulevaisuuteen -elokuvatrilogian toinen osa, jossa matkattiin aikakoneella vuoteen 2015. Tulevaisuudenkuvia maalaavassa elokuvassa ei huristeltu Nissaneilla, vaan lentävillä DeLoreaneilla. Elokuvan skenaario ilmassa suhaavista autoista ei ole käynyt toteen. Vuonna 2045 troposfäärissä tuskin lentelee useampia lentäviä autoja kuin…

Read More