Liikkuminen ja liikenne

Swecon asiantuntijat suunnittelevat sujuvia ja turvallisia ratkaisuja kaikille liikennemuodoille.

Biokaasuliiketoiminta kaipaa kestävää ratkaisua!

Biokaasun tuotanto ja sen laajempi käyttöönotto energian lähteenä on lähtökohtaisesti järkevää toimintaa. Biokaasua tehdään käytännössä biojätteistä ja muista biohajoavista jakeista. Sitä voidaan hyödyntää sähkön- ja lämmöntuotannossa sekä liikennepolttoaineena biometaaniksi jalostettuna. Kiertotalouden huippuesimerkki! Ja lisäksi biokaasun hiilijalanjälki on esimerkiksi liikenteen polttoaineena lähes 7-kertaa pienempi kuin bensiinin. Biokaasulaitoksen raaka-aineeksi eli syötteeksi käy lähes kaikki biohajoava materiaali. Tyypillisiä…

Read More

Polkimus urbanuksen talviuni

Euroopan suurin petoeläin Ursus arctos aloittaa talviunensa Suomen leveysasteilla lokakuun tienoilla jatkaen lepoaan aina huhtikuulle asti. Samoihin aikoihin Suomessa talviunille vaipuu myös Polkimus urbanus, Euroopan suosituin kaupunkipyörä. Taannoinen selvityksemme osoitti kaupunkipyörien olevan eteläisimmillä leveysasteilla aktiivisia myös talvella. Täällä Pohjolassa useimmat kaupunkipyörät kuitenkin vaipuvat talvilevolle olosuhteiden muuttuessa haastaviksi, aivan kuten Ursus arctos, ruskeakarhu, tekee. Helsingin kaupunkipyöräjärjestelmä…

Read More

Ratikkarenessanssi tarjoaa merkityksellisiä mahdollisuuksia tulevaisuuden osaajille

Kaikissa Suomen suurimmissa kaupungeissa joko toteutetaan, suunnitellaan tai ainakin harkitaan uusia raitioteitä. Ratikkaa onkin helppo puoltaa osana kestävää kaupunkirakentamista. Monelle se on joukkoliikenteen suosikki ja liki päästötön tapa liikkua paikasta toiseen. Mutta mistä saadaan lisää päteviä suunnittelijoita yhä uusiin ratikkahankkeisiin? Vielä 2000-luvun alussa raitiovaunujen puolustaminen koettiin Suomessa vanhanaikaiseksi fanaatikkojen puuhasteluksi. Sitten Jokeri-bussilinja (nyk. 550) osoitti…

Read More

Oljenkorresta polttoainetta ja kemikaaleja? Kyllä – fossiilisista raaka-aineista pyritään eroon monella rintamalla

Pääosa liikenteen polttoaineista ja kemianteollisuuden tuotteista valmistetaan edelleen fossiilisista raaka-aineista. Valtaosa näistä tuotteista olisi teknisesti mahdollista valmistaa biopohjaisista raaka-aineista. Biopohjaisten tuotteiden elinkaari perustuu hiilen kierrätykseen, jolloin kasvihuonekaasupäästöt vähenevät fossiilisten raaka-aineiden käyttöön verrattuna. Biopolttoaineiden ja -kemikaalien tuotanto on toistaiseksi kalliimpaa kuin vastaavien öljypohjaisten tuotteiden tuotanto. Biopolttoaineiden tuotannolle ja käytölle onkin erityisesti EU:ssa, USA:ssa ja Brasiliassa asetettu…

Read More

Rakas Pallomme: Vetyä odotellessa kaivetaan maata

Suomen hiilidioksidipäästöistä noin viidennes aiheutuu liikenteestä. Jotta hallituksen linjaama tavoite Suomen hiilineutraaliudesta vuonna 2035 saavutetaan, liikenteen on rullattava jatkossa fossiilisten polttoaineiden sijaan uusiutuvalla energialla. Ranskalainen tieteiskirjailija Jules Verne puhui vedystä tulevaisuuden polttoaineena jo 150 vuotta sitten. Verne oli kaukaa viisas, sillä tulevaisuudessa uusiutuva energia voidaan mahdollisesti varastoida vedyksi ja siten aikaansaada kätevä mobiilipolttoaine. Siihen saakka…

Read More

Paluu tulevaisuuteen raiteita pitkin

Vuonna 1989 Suomessa rekisteröitiin ennätyksellinen määrä uusia autoja. Maanteillä huristelivat Ladat ja Nissan Sunnyt. Samana vuonna sai ensi-iltansa Paluu tulevaisuuteen -elokuvatrilogian toinen osa, jossa matkattiin aikakoneella vuoteen 2015. Tulevaisuudenkuvia maalaavassa elokuvassa ei huristeltu Nissaneilla, vaan lentävillä DeLoreaneilla. Elokuvan skenaario ilmassa suhaavista autoista ei ole käynyt toteen. Vuonna 2045 troposfäärissä tuskin lentelee useampia lentäviä autoja kuin…

Read More

Sähköautot ja niiden lataus voi viedä jopa kaiken normaalin pientalon sähköverkkoliitynnän kapasiteetista.

Sähköautojen määrä lisääntyy, kumpi taipuu – liikkumistottumukset vai sähköverkko?

Olet perheesi kanssa automatkalla, perille on 900 kilometriä. Maltatteko pitää tunnin tauon 160 kilometrin välein, kun ajamiseen menee joka tapauksessa yli kymmenen tuntia? Illalla taloyhtiösi sähköverkko on koetuksella, kun sinä ja naapurisi lataatte yhtä aikaa kymmeniä tai jopa sata autoa. Liikenne sähköistyy, sillä se on yksi keino liikenteen energiatehokkuuden lisäämiseksi ja hiilidioksidipäästöjen vähentämiseksi. Suomessa on…

Read More

Urban Insight: Teknisellä turvallisuudella sujuvampaa liikkumista kaupungeissa

Kaupungeissa liikkuminen tulee olla ketterää. Kasvavat kaupungit ja liikenteen lisääntyminen haastavat kuitenkin liikkumista kaupungeissa. Swecon Urban Insight on pureutunut tämän vuoden aikana monipuolisesti kaupunkien liikenteen, liikkumisen sekä logistiikan ja tavaravirtojen ilmiöihin ja niihin liittyviin haasteisiin Euroopassa. Tekninen turvallisuus ja turvallistaminen kytkeytyvät vahvasti liikennesuunnitteluun ja sujuvaan liikkumiseen kaupungeissa, sähköautoinfrastruktuuriin sekä melun ja ilmanpäästöjen torjumiseen. Turvallisempi ympäristö…

Read More

Kaupunkipyörät ja niiden käyttö kertoo tutkijoille paljon kaupunkilaisten elintavoista ja elämänrytmistä.

Urban Insight: Kaupunkipyörät voivat paljastaa muun muassa, milloin Flow Festivalin rannekkeenvaihtopisteessä on ruuhkaa – Yhteiskäyttöpyörien käyttödata kertoo tutkijalle kaupungin rytmistä

Digitalisaatio mahdollistaa uudenlaiset tavat tutkia kaupunkia. Mitä kaupunkipyörien käyttödata voi paljastaa kaupunkilaisten elintavoista? Dataa on analysoinut Swecon projektipäällikkö Mikko Raninen Pro Gradu -tutkielmassaan, joka tarkastettiin Helsingin yliopistossa kesällä 2018. Raninen raottaa blogissa hieman tutkimuksensa tuloksia. Helsingin kaupunkipyöräpalvelun menestys on tuonut useita ilon hetkiä niin käyttäjille kuin järjestelmän mahdollistajille. Sen lisäksi myös datavelhot ja kaupunkitutkijat ovat…

Read More

Kaupunkisuunnittelu ja erilaiset logistiikka ratkaisut ovat muuttuneet verkkokauppojen suosion myötä.

Kasvava verkkokauppa muuttaa kauppakeskusten esillepanoa, lisää liikennettä ja pakkausmateriaalin määrää

Kesäkuussa julkaistu Urban Insight -raportti havainnollistaa, kuinka kasvava verkkokauppa vaatii muutoksia kaupunkisuunnitteluun, kaavoitukseen ja logistiikkaan. Oletko ajatellut, että kasvava verkkokauppa haastaa myös kauppakeskusta suunnittelevan arkkitehdin sekä vaatii kiertotaloussuunnittelua pakkausmateriaalien ja palautuskuljetusten päästöjen vähentämiseen? Swecon arkkitehti Tiina Toratti ja kiertotalousasiantuntija Leena Pirhonen pohtivat blogissa, miten verkkokauppa on vaikuttanut heidän työhönsä. Verkkokauppa vaatii uusia näkökulmia julkisten tilojen…

Read More