Liikkuminen ja liikennesuunnittelu

Kunnostetaan koulujen liikenneympäristöt ja pyyhitään pyöräilykiellot

Alkusyksystä moni pieni uusi koululainen aloitti opintiensä ja samalla päivittäisen itsenäisen liikkumisen liikenteen seassa. Koulureittiä kotiovelta koululle on varmasti harjoiteltu yhdessä vanhempien kanssa useampaan otteeseen, näyttäen lapselle kädestä pitäen mahdolliset vaaranpaikat ja valistaen liikennesääntöihin. Liikennekasvatus ja turvalliseen itsenäiseen liikkumiseen opettaminen on vanhempien velvollisuus, mutta ennen kaikkea etuoikeus. Monessa perheessä on harmiteltu, miten koulumatkansa normaalisti pyörällä…

Read More

Kunnille vetovoimaa kävelyä ja pyöräilyä edistämällä

Vittorio De Sican vuonna 1948 ohjaamassa, elokuvahistorian klassikoihin lukeutuvassa elokuvassa Polkupyörävaras, polkupyörän etsiminen Rooman kaduilta rinnastuu onnen etsimiseen. Polkupyörä merkitsee työtä, työ taloudellista vakautta ja taloudellinen vakaus onnea. Samalla elokuva kuvaa polkupyörän yhteiskunnallista merkitystä eurooppalaisissa teollistuvissa yhteiskunnissa.   Vielä 1900-luvun puolivälin tietämillä pyörä oli kulkuväline, joka mahdollisti valtaosalle väestöstä pidemmät arkiset siirtymät – autoihin kun oli varaa vain harvoilla. Nykyään yhä useammalla on varaa autoon, mutta pyörä on ottamassa haltuunsa paikkaa yhteiskuntaa muovaavana kulkuvälineenä viihtyisyys-, terveys- ja ilmastosyistä. Merkitystään kasvattaa myös kävely – ihmisen perusliikkumismuoto, joka…

Read More

Katutilan suunnittelu tulisi kääntää ylösalaisin

YK:n arvion mukaan vuonna 2050 peräti 70 prosenttia maapallon väestöstä asuu kaupungeissa. Silti kaupunkiympäristöjä ja maankäyttöä suunnitellaan yhä lähtökohdista, jotka eivät lisää asukkaiden viihtyvyyttä, hyvinvointia ja tasa-arvoa. Esimerkiksi eurooppalaisissa kaupungeissa autoliikenne ja pysäköidyt ajoneuvot vievät jopa 50–70 prosenttia julkisesta tilasta, ja 70 prosenttia EU:n kansalaisista hengittää päivittäin terveydelle haitallista ilmaa. Autoliikenteen priorisoinnin sijaan katutilaa tulisi…

Read More

Infrasektorin hiilipäästöt saatava kuriin – jopa puolet yhteiskunnan hiilijalanjäljestä on johdettavissa infraan

Voisimme suoristaa monta mutkaa matkalla kohti hiilineutraalia Suomea. Infrasektorilla päästöjen ja niiden kustannusten suuruuteen on mahdollista vaikuttaa kaikkein eniten hankkeiden alkuvaiheessa. Siksi katse pitäisi suunnata suunnittelua ohjaaviin suurten linjojen strategisiin päätöksiin. Rakennetun ympäristön hiilipäästöjen rajoittaminen on avain ilmastokriisin ratkaisemiseen. Infrarakentamisen päästöistä puhutaan kuitenkin vielä vähän. Julkinen keskustelu keskittyy käytön aikaisiin ympäristövaikutuksiin, joihin verrattuna rakentamisesta aiheutuvat…

Read More