Urban Insight - Näkemyksiä kaupunkien kehitykseen

Miten erilaiset kaupunkirakenteet vastaavat ihmisten tarpeisiin ja toiveisiin, ja miten tämä vaikuttaa tapaamme suunnitella ja toteuttaa kestäviä ja houkuttelevia urbaaneja alueita nyt ja tulevaisuudessa?

Kunnostetaan koulujen liikenneympäristöt ja pyyhitään pyöräilykiellot

Alkusyksystä moni pieni uusi koululainen aloitti opintiensä ja samalla päivittäisen itsenäisen liikkumisen liikenteen seassa. Koulureittiä kotiovelta koululle on varmasti harjoiteltu yhdessä vanhempien kanssa useampaan otteeseen, näyttäen lapselle kädestä pitäen mahdolliset vaaranpaikat ja valistaen liikennesääntöihin. Liikennekasvatus ja turvalliseen itsenäiseen liikkumiseen opettaminen on vanhempien velvollisuus, mutta ennen kaikkea etuoikeus. Monessa perheessä on harmiteltu, miten koulumatkansa normaalisti pyörällä…

Read More

Kaupungin uudet kuteet

Suomessa on neljä vuodenaikaa. Näiden väliset olosuhteet vaihtelevat voimakkaasti. Täällä onkin opittu valmistautumaan vuodenaikojen vaihtumiseen monella eri tapaa. Autoihin vaihdetaan keväällä kesärenkaat. Kesämökkejä laitetaan syksyllä talvikuntoon. Vaatekomeroista kaivetaan syksyllä päällimmäisiksi vetimiksi hupulliset sadetakit, talvella korvia suojataan paksuilla villapipoilla, keväällä korkeavartiset kumisaappaat palaavat katukuvaan ja kesän tullen jännitetäänkin taas, jos kaapin pohjalla lojuvat, elämää nähneet uimapöksyt…

Read More

Katutilan suunnittelu tulisi kääntää ylösalaisin

YK:n arvion mukaan vuonna 2050 peräti 70 prosenttia maapallon väestöstä asuu kaupungeissa. Silti kaupunkiympäristöjä ja maankäyttöä suunnitellaan yhä lähtökohdista, jotka eivät lisää asukkaiden viihtyvyyttä, hyvinvointia ja tasa-arvoa. Esimerkiksi eurooppalaisissa kaupungeissa autoliikenne ja pysäköidyt ajoneuvot vievät jopa 50–70 prosenttia julkisesta tilasta, ja 70 prosenttia EU:n kansalaisista hengittää päivittäin terveydelle haitallista ilmaa. Autoliikenteen priorisoinnin sijaan katutilaa tulisi…

Read More

Hei kaupunki, milloin viimeksi kävit terveystarkastuksessa?

Rakennukset ja kadut pitävät arkemme rattaat pyörimässä, mutta tarvitaan vähän muutakin, jotta elinympäristössä on oikeasti hyvä olla. Maankäytön suunnittelijana olen taajamiemme terveydestä ja hyvinvoinnista huolissani. Oli määritelmä mikä tahansa, valtaosa suomalaisista asuu jo kaupunkimaisilla alueilla: Tilastokeskuksen mukaan 86 prosenttia taajama-alueilla, Suomen ympäristökeskuksen mukaan 72 prosenttia kaupunkialueilla. Yhdyskuntarakenteen tiivistäminen ja täydentäminen ovat ilmaston kannalta välttämättömiä, mutta…

Read More

Hiilijalanjälki ohjaa pian rakentamista – Jo on aikakin!

Rakennusmateriaalien tuotannon hiilipäästöt ovat 9 % koko maailman hiilipäästöistä. Ne voivat olla jopa suuremmat kuin kiinteistön koko elinkaaren aikainen energiankulutus hiilidioksidiekvivalentteina. Ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi kiertotalouden periaatteet on valjastettava myös rakentamiseen. Rakentamisesta aiheutuu valtavat hiilidioksidipäästöt, mutta ilmastonäkökulma ei silti ole ohjannut rakentamista juuri lainkaan. Pelkästään rakennusmateriaalien tuotannon hiilipäästöt voivat olla jopa suuremmat kuin kiinteistön koko elinkaaren aikainen…

Read More

Meidän on sopeuduttava muuttuvaan ilmastoon – strateginen suunnittelu luo pohjan kestäville kaupungeille

Ilmastonmuutosta pitää torjua kaikin mahdollisin keinoin, mutta rinnalle tarvitaan myös sopeutumissuunnitelma. Sellaisen on tehnyt vainnoin joka neljäs Euroopan kaupunki, todetaan Swecon tuoreessa Urban Insight -raportissa. Jotta tänä päivänä suunnittelemissamme kaupungeissa olisi turvallinen ja hyvä elää myös tulevaisuudessa, muuttuvan ilmaston vaikutukset on tunnistettava ja niihin on sopeuduttava ajoissa. Sopeutuminen ei jää kiinni kyvystä tuottaa uusia ideoita ja…

Read More

Kaupunki ei ole vain rakennusten ja päällysteiden valtakunta – luonnon tulee olla osa kaupunkilaisten arkea

Koronaepidemia on osoittanut, kuinka merkittävä voimavara luonto on. Keväällä uutisoitiin ruuhkautuneista metsistä ja retkeilyalueista, kun kaupunkilaiset ryntäsivät koronaa pakoon luontoon. Luonnolla on merkittävä rooli ihmisen terveyden ja hyvinvoinnin ylläpitäjänä. Yli puolet maailman ihmisistä asuu kuitenkin kaupungeissa, moni kaukana luonnosta. Tulevaisuudessa määrä vain kasvaa, kun kaupungistumisen trendi kiihtyy. Samanaikaisesti luonnon monimuotoisuus eli biodiversiteetti köyhtyy maailmanlaajuisesti, eikä…

Read More

Sweco sitoutuu Science Based Targets -aloitteen mukaisiin päästövähennyksiin – lähes tuhannen yrityksen joukossa on voimaa

Syyskuussa Swecon konsernin kestävän kehityksen johtaja Mattias Goldmann allekirjoitti Science Based Targets -sitoumuksen, mikä tarkoittaa sitä, että sitouduimme yrityksenä asettamaan tieteellisesti arvioidut tavoitteet päästöjemme vähentämiseksi. Sitoumus on YK:n Global Compactin, Carbon Disclosure Projectin, Maailman luonnonvarainstituutti WRI:n ja WWF:n yhteinen, ja sen tavoite on saada yritykset tekemään Pariisin sopimuksen mukaisia päästövähennyksiä toiminnoissaan. Näin ilmaston lämpeneminen rajoitetaan…

Read More

Koronakriisistä voi seurata kestävämpi maailma – Löytyykö sinulta Veikka Gustafssonin rohkeutta lähteä valloittamaan aikamme suurinta haastetta?

Maailmanpankki, Euroopan komissio, Kansainvälinen valuuttarahasto sekä YK ovat yksimielisiä siitä, että koronakriisin jälkeinen elvytys on tehtävä ekologisesti kestävällä tavalla. Yhteinen tavoite on ensiarvoisen tärkeä lähtökohta. Kaupungeilla on valtava potentiaali kestävän arjen aikaansaamiseksi. Hyvällä suunnittelulla ja oikeanlaisilla rakenteilla on mahdollista vaikuttaa energiamurroksen etenemiseen, asumisen ja liikenteen hiilijalanjälkeen sekä ihmisten käyttäytymiseen. Kaupunkien kaavoituksella vaikutetaan välillisesti myös tuleviin…

Read More